GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris

GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris - Hallo sahabat KUMPULAN TUGAS SMA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris , kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel BAHASA INGGRIS, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris
link : GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris

Baca juga


GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris

Slamat datang kembali sahabat zorrd, kali ini saya akan berbagi tugas sma yang sering dicari yaitu genre text. gak usah lama" karna sudah saya siapin bahanya. langsung cekidotttt..



Nama: Fadly Fauzan Azadly
NO/Kelas : XII MIA 1/10

1. RECOUNT

Tujuan komunikatif:
To tell events for the purpose of informing or entertaining (Melaporkan peristiwa, kejadian atau kegiatan dengan tujuan memberitakan atau menghibur).
Struktur teks (Generic Structure) :
Generic Structure :
1 . Orientation: sama dengan orientasi pada teks narrative, penulis recount dalam memulai paragraf juga perlu memperkenalkan participant (pelaku cerita), kemudian setting of place, dan juga setting of time.
2. Events: peristiwa apa saja yang dialami oleh pelaku cerita dalam teks recount. Berbagai peristiwa yang disampaikan biasanya diurut berdasarkan kronologi waktu terjadnya atau sifat pentinngya peristiwa tersebut.
3. Reorientation: pernyataan akhir penulis tehadap pengalaman yang telah dilakukan. Biasany berupa kesan atau impression

Contoh:
 Holiday

Last week I and my family went to Pangandaran beach for having holiday.
Arived there, we looked for a hotel. Afteer that I visited spill market to buy swiming dress. Then I went to the beach for swimming and surving. The next day, I visited the souvenir shop. There were many kinds of souvenir. I bought some souvenirs there. Meanwhile my parents and my sister were looking for beach dress at the market. Finally, we went home and we had the holiday.











2. REPORT

Social function report:
To describe the way things are (for example: a man -made thing, animals, plants). The things must be a representative of their class.
(Menyampaikan informasi tentang sesuatu, apa adanya, sebagai hasil pengamatan sistematis atau analisis)


Text organization report:
1.      General classification (introduces the topic of the report/tells what phenomenon under discussion is.) yang dimaksud dengan “Pengelompokan Umum” adalah cara penulis mengidentifikasi objek tulisannya secara umum. Apa yang sedang dibahas dalam tulisan tersebut tidaklah kasuistik, alias berlaku dimana saja asal masih dalam klasifikasi atau kelompok yang sedang dibahas itu.
2.    Description (tell the details of topic such as physical appearance, parts, qualities, habits/behaviour).  Penggambaran dalam tulisan tentang objek yang sedang dibicarakan. Biasanya meliputi hal-hal yang membedakan dangan klisifikasi atau kelompok lainnya, misalnya habitat, sifat, fungsi dan lainnya.
Language features report:
·         Use of general nouns ( Whales, Kangaroo, Computer)
·         Use of present tense(Komodo dragons usually weigh more than 160 kg)
·         Use of behavioural verbs (Snakes often sunbathe in the sun)
·         Use of technical terms ( Water contains oxygen and hydrogen)
·         Use of relating verbs (is, are, has) 







Contoh:

Whales
General Classification
Whales are sea-living mammals

Description: (behaviours, qualities, parts)

They therefore breathe air but cannot survive on land. Some species are very large indeed and the blue whale, which can exceed 30m in length, is the largest animal to have lived on earth. Superficially, the whale looks rather like a fish, but there are important differences in its external structure: its tail consists ofa pair of broad, flat, horizontal paddles (the tail of a fish is vertical) and it hasa single nostril on top of its large, broad head. The skin is smooth and shiny and beneath it lies a layer of fat (blubber). This is up to 30 cm in thickness and serves to conserve heat and body fluids.


3. PROCEDURE

Social function Procedure:
To help us do a task or make something. They can be a set of instructions or directions.
(memberikan petunjuk tentang cara melakukan sesuatu melalui tindakan-tindakan atau langkah-langkah yang urut)
Text organization:
1. Goals ( the final purpose of doing the instruction). 
Apa tujuan dari ditulisnya teks itu. Biasanya “Aim” dalam teks procedure sudah terlihat pada judul
2. Materials ( ingredients, utensils, equipment to do the instructions).
Bahan-bahan apa saja yang dibutuhkan. Pada paragraf ini penulis teks procedure perlu memberikan daftar bahan dan peralatan agar tujuannya tercapai. Pada jenis teks procedure tententu, tahap ini bersifat optional, bisa ada atau tidak. 
3. Steps ( a set of instruction to achieve the final purpose).
langkah-langkah yang perlu dilakkukan dijelasakn secara rinci dan berurutan. Karena ini adalah procedure dan bersifat teknis, maka urutan langkah-langka tersebut sangat penting dan tidak boeleh tertukar. Makanya diawali dengan kata squence of time seperti first, second, third dan lainnya.



Language features :
·         Use of imperative ( Cut…….., Don’t mix……..)
·         Use of action verbs (turn, put)
·         Use of connectives(first, then, finally) 
Contoh:
The Hole Game
Materials needed
Two players
One marble per person
A hole in ground
A line (distance) to start from
Method (step 1-n)
1. First you must dub (click marbles together).
2. Then you must check that the marbles are in good condition and are nearly worth the same value.
3. Next you must dig a hole in the ground and draw a line a fair distance away from the hole.
4. The first player carefully throws his or her marble towards the hole.
5. Then the second player tries to throw his or her marble closer to the hole than his or her opponent.
6. The player whose marble is closest to the hole tries to flick his or her marble into the hole. If successful, this player tries to flick his or her opponent’s marble into the hole.
The person flicking the last marble into the hole wins and gets to keep both marbles.


4. NARRATIVE

Social function narrative:
To amuse or entertain the readers with actual or imaginary experience in different ways. Narrative always deals with some problems which lead to the climax and then turn into a solution to the problem
.  (Menghibur pendengar atau pembaca dengan pengalaman nyata atau khayal.)





Generic Structure Narrative
:
  1. Orientation ( who was involved, when and where was it happened). orientasi adalah pengenalan. Pengenalan yang perlu disampaikan kepada pembaca oleh penulis tentang apa cerita selanjutnya. Orientation biasanya berisi 3 informasi utama yaitu pelaku cerita, tempat terjadinya cerita dan waktu kapan cerita itu terjadi.
  2. Complication ( a problem arises and followed by other problems). diartikan lebih sederhana, complication adalah pertentangan, masalah, atau conflict yang dihadapi oleh para pelaku cerita. Dalam kajian literture, conflict ini biasanya dibedakan menjadi 3 macam pula yaitu, natural, social dan psychological conflict.
  3. Resolution ( provide solution to the problem). resolusi adalah cara mengakhiri sebuah cerita. Penulis memilih bagaimana para pelaku cerita tersebut menyelesaikan pertentangannya. Resolusi ada yang happy ending ada pula yang sad ending.
  4. Coda.  Ketika cerita itu berakhir, penulis perlu memberikan hikma atau pelajaran yang bisa diambil setelah membaca cerita narrative tersebut. Inilah yang sering disebut sebagai nilai moral cerita narative.
Language features Narrative:
·         Use of noun phrases ( a beautiful princess, a huge temple)
·         Use of adverbial phrases of time and place ( in the garden, two days ago)
·         Use of simple past tense ( He walked away from the village)
·         Use of action verbs ( walked, slept)
·         Use of adjectives phrases ( long black hair) 
Contoh:
Snow White
Orientation
Once upon a time there lived a little girl named Snow White. She lived withher Aunt and Uncle because her parents were dead.
Major Complication
One day she heard her Uncle and Aunt talking about leaving Snow White in the castle because they both wanted to go to America and they didn’t have enough money to take Snow White.
Resolution
Snow White did not want her Uncle and Aunt to do this so she decided it would be best if she ran away. The next morning she ran away from home when her Aunt and Uncle were having breakfast. She ran away into the woods.
Complication
She was very tired and hungry.
Resolution
Then she saw this little cottage. She knocked but no one answered so she wentinside and fell asleep.
Complication
Meanwhile, the seven dwarfs were coming home from work. They went inside. There they found Snow White sleeping. Then Snow White woke up. She sawthe dwarfs. The dwarfs said, what is your name? Snow White said, ‘My name isSnow White’.
Major Resolution
Doc said, ‘If you wish, you may live here with us”. Snow White said, ‘Oh could I? Thank you.’ Then Snow White told the dwarfs the whole story and Snow White and the 7 dwarfs lived happily ever after.


5. NEWS ITEM

Social function news item:
To inform readers or listeners about events of the day which are considered newsworthy or important. 
Memberitakan kepada pembaca, pendengar/penonton tentang peristiwa-peristiwa atau kejadian-kejadian yang dipandang penting atau layak diberitakan.
Generic structure news item:
  1. News worthy event ( tells the event in a summary form). Berita inti berupa kejadian utama yang menjadi bahan tulisan. Sederhananya ada peristiwa apa, dimana, dan kapan terjadinya.
  2. Background events ( elaborate what happened, tell what caused the incident). rentetan peristiwa lain yang melatarbelakangi peristiwa utama terjadi. Peristiwa lain yang membrikan pengaruh sehingga peristiwa utama terjadi.
  3. Sources ( comments by participants, witnesses, authorities and experts involved in the event). penyataan sumber berita. Bisa berupa komentar pelaku, saksi, dan juga pihak yang dianggap berwenang
Language features news item:
·         Information on the use of head lines.
·         Use of action verbs( hit, attack)
·         Use of saying verbs( said, added, claimed)
·         Use of passive sentences ( Aceh was hit by Tsunami in 2004)
·         Use of adverbs in passive sentences (The victims were badly injured) 


Contoh:
Town ‘Contaminated’
Newsworthy Event
Moscow -A Russian journalist has uncovered evidence of another Soviet nuclear catastrophe, which killed 10 sailors and contaminated an entire town.
Background Events
Yelena Vazrshavskya is the first journalist to speak to people who witnessed the explosion of a nuclear submarine at the naval base ofshkotovo – 22 near Vladivostock.
The accident, which occurred 13 months before the Chemobyl disaster, spreadradioactive fall-out over the base and i.earby town. but was covered up by officials of the then Soviet Union. Residents were told the explosion in the reactor of the Victor-class submarine during a refit had been a ‘thermal’ and not a nuclear explosion. And those involved in the clean up operation to remove more than 600 tonnes of contaminated material were sworn to secrecy.


6. DESCRIPTIVE

Social Function descriptive:
To describe a particular person, place or thing. 
memberikan informasi mengenai ciri-ciri seseorang, benda atau tempat tertentu.
Generic Structure descriptive:
  1. Identification (identify phenomenon to be described). yang dimaksud dengan “indentifikasi” adalah cara penulis mengidentifikasi objek tulisannya secara umum. Apa yang sedang dibahas dalam tulisan tersebut tidaklah kasuistik, alias berlaku dimana saja asal masih dalam klasifikasi atau kelompok yang sedang dibahas itu.
  2. Description (describe parts, qualities, characteristics). Penggambaran dalam tulisan tentang objek yang sedang dibicarakan. Biasanya meliputi hal-hal yang membedakan dangan klisifikasi atau kelompok lainnya, misalnya habitat, sifat, fungsi dan lainnya.
Language features descriptive:
·         Focus on specific participants
·         Use of attributive and identifying processes
·         Frequent use classifiers in nominal groups.
·         Use of the Simple Present Tense 


Contoh:
Natural Bridge National Park
Identification
Natural Bridge National Park is a luscious tropical rainforest.
Description
It is located 110 kilometres south of Brisbane and is reached by following the Pacific Highway to Nerang and then by travelling through the Numinbah Valley. This scenic roadway lies in the shadow of the Lamington National Park.
The phenomenon of the rock formed into a natural ‘arch* and the cave through which a waterfall cascades is a short 1 kilometre walk below a dense rainforest canopy from the main picnic area. Swimming is permitted in the rock pools. Night-time visitors to the cave will discover the unique feature of the glow worms.
Picnic areas offer toilets, barbecues, shelter sheds, water and fireplaces; however, overnight camping is not permitted.


7. ANALYTICAL EXPOSITION

Social function analytical exposition:
To persuade the readers or the listeners that something in the case, to analyze or to explain.
Mencoba meyakinkan pembaca bahwa topik yang dihadirkan adalah topik yang penitng untuk dibahas atau metndapat perhatian dengan cara pemberian argumen atau pendapat yang mendukung ide pokok atau topik tersebut. Di dalam Analytical Exposition Text tidak hanya mengandung satu argumen, namun dapat berisi beberapa argumen yang memiliki tujuan sama.
Generic Structure analytical exposition:
  1. Thesis (usually includes a preview argument. It introduces topics and indicates the writer’s position). peragraf yang berisi pernyataan penulis terhadap hal yang sedang dibicarakan.
  2. Arguments (consists of a point and elaboration sequence. The number of points may vary, but each must be supported by discussion and evidence). argumentasi yang mendukung posisi penulis sebagaimana telah dinyatakn dalam thesis pada pargraf sebelumnya.
  3. Reiteration (restates the position more forcefully in the light of the arguments presented). pernyataan kembali penulis tehadap posisinya dihadapan hal yang sedang dibicarakan. Kadang sifatnya hanya kesimpulan dan tidak dimaksudkan untuk mempengaruhi.

Language features analytical exposition:
·         Emotive words such as : alarmed, worried.
·         Words that qualify statements such as: usual probably
·         Words that link arguments such as: firstly, however, on the other hand, therefore.
·         Usually present tense
·         Compound and complex sentences 
Contoh:
The Importance of English 

Thesis { I personally think that English is the world’s most important language. Why do I say that?
Argument 1 { Firstly, English is an international language. It is spoken by many people all around the world, either as a first or second language.
Argument 2 { Secondly, English is also the key which opens doors to scientific and technical knowledge, which is needed for the economic and political development of many countries in the world.
Argument 3 { Thirdly, English is a top requirement of those seeking jobs. Applicants who master either active or passive English are more favorable than those who do not.
Conclusion { From the fact above, it is obvious that everybody needs to learn English to greet the global era. 


8. HORTATORY EXPOSITION

 Social function hortatory exposition:
To persuade the readers or the listeners that something should or should not be the case.
Berbeda dengan Analytical Exposition Text yang tujuan komunikatifnya memaparkan dan memengaruhi pembaca bahwa kejadian yang di ceritakan itu penting, pada Hortatory Expostion Text tujuan kommunikatifnya adalah memaparkan dan memengaruhi pembaca bahwa seharusnya demikian dan seharusnya tidak demikian.
Generic structure hortatory exposition:
  1. Thesis ( stating an issue of concern). Thesis berisi tentang pengenalan ide pokok penulis tentang suatu gejala atau kejadian yang akan diangkat atau dibahas.
  2. Arguments ( giving reasons for concern, leading recommendation). Thesis berisi tentang pengenalan ide pokok penulis tentang suatu gejala atau kejadian yang akan diangkat atau dibahas.
  3. Recommendation (stating what ought or ought not to happen). Recommendation berisi tentang rekomendasi atau ajakan penulis terhadap pembaca.

Language features hortatory exposition:
·         Emotive words: alarmed, worried
·         Words that qualify statements: usual probably
·         Words that link arguments: firstly, however, on the other hand, therefore
·         Usually present tense
·         Compound and complex sentences
·         Modal auxiliary: can, may, should, must 

Contoh:
Corruption
Thesis
(Announcement of issue concern)
Do you know what the meaning of corruption is? What is the relation between money and corruption? Well, corruption is common everywhere in the world, even in the United States. It’s just a matter of intensity. However, it is quite shocking when one reliable survey claims Jakarta as the most corrupt place in Indonesia.
Argument 1
The survey has made me sad, actually, because I stay and earn a living here in the capital. As most people know, Tanjung Priok port smuggling is not a new thing at all. Entrepreneurs who want to minimize their tax payments tend to do such a thing more often. They even bribe the officials.
Argument 2
Well, I think the measures taken so far to overcome the problem by punishing the corruptors is still not far enough. We have to prevent the younger generations from getting a bad mentality caused by corruption.
Recommendation
I believe we should start at the earliest stages in school and I think everyone should be involved in the effort to eradicate corruption. We must not make any distinction.
Adapted from: The Jakarta Post, February 2005
  



9. EXPLANATION

Social function explanation:
To explain the processes involved in the formation or working of natural or socio-cultural phenomena.
Tujuan komunikatif dari explanation text adalah untuk menerangkan proses-proses yang terjadi dalam pembentukan sesuatu yang terkait dengan fenomena-fenomena alam, sosial, ilmu pengetahuan, budaya, dan lainnya yang bertujuan menjelaskan bagaimana atau mengapa hal tersebut bisa terjadi.
Generic structure explanation:
  1. A general statement to position the reader. tentang penjelasan umum tentang fenomena yang akan dibahas, bisa berupa pengenalan fenomena tersebut atau penjelasannya.
  2. A sequenced explanation of why or how something occurs. berisi tentang penjelasan proses mengapa fenomena tersebut bisa terjadi atau tercipta. A squenced of explanation berupa jawaban dari pertanyaan ‘why’ dan ‘how’ penulis ketika membuat sebuah Explanation text. Dalam squenced of explanation bisa terdiri lebih dari satu paragrap.
  3. Closing. Sebenarnya closing itu tidak tercantum dalam generic structure dari Explanation text, tetapi kebanyakan orang beranggapan bahwa paragrap terakhir dari sebuah Explanation text adalah closing, padahal itu merupakan bagian dari squenced of explantaion yang berisi tentang langkah akhir yang dijelaskan pada bagian squenced of explanation.

Language features explanation:
·         Focus on generic, non-human participants.
·         Use mainly of general and abstract nouns, action verbs, simple present tense, passive voice, conjunction of time and cause, noun phrases, complex sentences, and technical language. 
Contoh:
A brief Summary of Speech Production
General Statement to Position the Reader
Speech production is made possible by the specialised movements of our vocal organs that generate speech sounds waves.




Explanation
Like all sound production, speech production requires a source of energy.The source of energy for speech production is the steady stream of air that comes from the lungs as we exhale. When we breathe normally, the air streamis inaudible. To become audible, the air stream must vibrate rapidly. The vocal cords cause the air stream to vibrate.
Explanation
As we talk, the vocal cords open and close rapidly, chopping up the steady air stream into a series of puffs. These puffs are heard as a buzz. But this buzz isstill not speech.
Explanation
To produce speech sounds, the vocal tract must change shape. Duringspeech we continually alter the shape of the vocal track by moving the tongueand lips,etc. These movements change the acoustic properties of the vocal tract, which in turn produce the different sounds of speech.








10. DISCUSSION

Social function discussion:
To present information and opinions about more than one side of an issue (“for” points “against” points).
Tujuan komunikatif dari Discussion Text itu sendiri adalah untuk mengetengahkan suatu masalah atau isu yang ditinjau paling tidak dari dua sudut pandang, sebelum sampai pada suatu kesimpulan atau rekomendasi.
Generic structure discussion:
  1. Opening statement presenting the issue. Menerangkan adanya isu yang sedang diperdebatakan. Biasanya hal-hal yang gampang sekali menimbulkan pro dan kontra, pendapat setuju dan sebaliknya.
  2. Arguments or evidence for different points of view ( pros and cons). pernyataan yang mendukung issu dan juga pernytaan yang tidak mendukung. Dua alat bukti ini perlu disampaika secara berimbang untuk bisa mengambil keutusan.
3.    Concluding recommendation.
Atau
1.   Issue
Issue terletak di paragraf pertama yang berisi penempatan masalah atau isu yang akan didiskusikan.
2.   Supporting Points
Dalam bagian ini, penulis menghadirkan pendapat yang mendukung isu. Di setiap paragraf Supporting Point terdiri dari dua komponen diantaranya adalah ide pokok paragraf dan elaborasi atau uraian dari ide pokok paragraf tersebut.
3.   Contrasting Points
Dalam bagian ini, penulis menghadirkan pendapat yang menentang isu atau permasalahan. Seperti dalam paragraf Spportin Point, Contrasting Points juga menghadirkan dua komponen pembentuk yaitu ide pokok paragraf dan elaborasi atau uraian ari ide pokok paragraf tersebut.
4.   Conclunlusion or Recomendation
Dalam bagian ini penulis menghadirkan kesimpulan atau bisa juga rekomendasikan dari isu atau permasalahan yang telah didiskusikan di atas.

Language features discussion:
·         Use of general nouns: alcohol, abortion, smoking, etc.
·         Use of relating verbs: is, are, etc.
·         Use of thinking verbs: think, feel, hope believe, etc.
·         Use of additive connectives: addition, furthermore, besides, etc.
·         Use of contrastive connectives: although, even, if, nevertheless, etc.
·         Use of causal connectives: because, because of, etc.
·         Use of modal auxiliary: must, should, etc.
·         Use of adverbial manner: hopefully. 

Contoh 1:
Gene Splicing
Issue
Genetic research has produced both exciting and frightening possibilities.Scientists are now able to create new forms of life in the laboratory due to the development of gene splicing.
Arguments for
Point
On the one hand, the ability to create life in the laboratory could greatly benefitmankind.
Elaboration
For example, because it is very expensive to obtain insulin from natural sources, scientists have developed a method to manufacture it inexpensively in the laboratory.
Point
Another beneficial application of gene splicing is in a agriculture.
Elaboration
Scientists foresee the day when new plants will be developed using nitrogen from the air instead of from fertilizer. Therefore food production could be increased. In addition, entirely new plants could be developed to feed the world’s hungry people.
Argument against
Point
Not everyone is excited about gene splicing, however. Some people feel that it could have terrible consequences.
Elaboration
A laboratory accident, for example, might cause an epidemic of an unknown disease that could wipe out humanity.
Conclusion
As a result of this controversy, the government has made rules to controlgenetic experiments. While some members of the scientific community feelthat these rules are too strict, many other people feel that they are still not strict enough.\


Contoh 2:
The Advantage and Disadvantage of Nuclear Power
Nuclear power is generated by using uranium which is a metal mined in various part of the world. The first large scale of nuclear power station was opened at Calder Hall in Cumbria, England in 1956.
Some military ships and submarines have nuclear power plant for engine. Nuclear power produces around 11% of the world's energy needed, and produces huge amounts of energy. It cause no pollution as we would get when burning fossil fuels. The advantages of nuclear plant are as follow:
·         It costs about the same coal, so it is not expansive to make.
·         It does not produce smoke or carbon dioxide, so it does not contribute to the greenhouse effect.
·         It produces huge amounts of energy from small amount of uranium.
·         It produces small amount of waste.
·         It is reliable.
On the other hand, nuclear power is very, very dangerous. It must be sealed up and buried for many years to allow the radioactivity to die away. Furthermore, although it is reliable, a lot of money has to be spent on safety because if it does go wrong, a nuclear accident ca be a major accident.
People are increasingly concerned about this matter. In the 1990's nuclear power was the fastest growing source of power in many parts of the world.







11. REVIEW

Social function review:
To critique an art work or event for a public audience.
(melakukan kritik terhadap peristiwa atau karya seni ataupun lainnya untuk khalayak umum).
Generic structure review:
  1. Orientation ( background information on the text). Bagian ini berisikan gambaran umum tentang sebuah karya atau benda yang akan ditinjau. Gambaran umum tentang karya atau benda tersebut dapat berupa nama, kegunaan dan sebagainya.
  2. Evaluation ( concluding statement : judgment, opinion, or recommendation. It can consist of more than one). Bagian evaluation ini memberikan gambaran yang lebih mendetail terhadap suatu karya atau benda yang akan direview. Gambaran tersebut dapat berupa bagian-bagiannya, keunikan ataupun kualitasnya. Pada bagian ini hindari memberikan terlalu banyak deskripsi mengenai karya atau benda tersebut, untuk menjauhkan kesan ‘mengajarkan’ pembaca. Istilah yang digunakan dalam struktur umum yang kedua ini adalah tidak jauh dari kata ‘baik’ atau ‘tidak’ karya atau benda tersebut.
  3. Interpretative Recount ( summary of an art works including characters and plot). Bagian ini menjelaskan pandangan dari penulis mengenai karya atau benda yang direviewnya. Bagian interpretation dilakukan setelah melakukan evaluasi yang cukup terhadap karya atau benda tersebut. Tidak jarang, penulis akan membandingkannya dengan karya atau benda yang mirip. Hal ini dilakukan untuk mendukung dan memperkuat pandangan penulis.
  4. Evaluative summation: the last opinion consisting the appraisal or the punch line of the art works being criticized. Penulis memberikan kesimpulan pada bagian terakhir dari Review text yang menjelaskan apakah karya atau benda yang direviewnya berharga atau tidak kepada pembaca.
Language features review:
·         Focus on specific participants
·         Use of adjectives
·         Use of long and complex clauses
·         Use of metaphor
·         Reviews are used to summarize, analyze and respond to art works. They may include: movie, TV shows, books, plays, concerts, etc. 
Contoh 1:
Private Lives Sparkle
Orientation
Since the first production of’Private Lives’ in 1930, with the theatre’s two leadingsophisticates Noel Coward and Gertrude Lawrence in the leads, the play has tended to be seen as a vehicle for stars.
Evaluation
QUT Academy of the Arts’ production boasted no ‘stars’, but certainly fielded potential stars in a sparkling performance that brought out just how fine a pieceof craftsmanship Coward’s play is.
Evaluation
More than 60 years later, what new could be deduced from so familiar a theme?
Director Rod Wissler’s highly perceptive approach went beyond the glitterysurface of Witty banter to the darker implications beneath.
Interpretative Recount
With the shifting of attitudes to social values, it became clear that Victor andSibyl were potentially the more admirable of the couples, with standards better adjusted than the volatile and self-indulgent Elyot and Amanda.
Evaluation
The wit was there, dexterously ping-ponged to and fro by a vibrant Amanda (Catherine Jones) and a suave Elyot (Daniel Kealy).
Evaluation
Julie Eckersley’s Sibyl was a delightful creation, and Phillip Cameron-Smith’smore serious playing w&sjust right for Victor. Jodie Levesconte was asuperb French maid. James Maclean’s set captured the Thirties atmosphere with many subtle touches.
Evaluative Summation
All involved deserve the highest praise.


Contoh 2:
The Advantage and Disadvantage of Nuclear Power
Nuclear power is generated by using uranium which is a metal mined in various part of the world. The first large scale of nuclear power station was opened at Calder Hall in Cumbria, England in 1956.
Some military ships and submarines have nuclear power plant for engine. Nuclear power produces around 11% of the world's energy needed, and produces huge amounts of energy. It cause no pollution as we would get when burning fossil fuels. The advantages of nuclear plant are as follow:
·         It costs about the same coal, so it is not expansive to make.
·         It does not produce smoke or carbon dioxide, so it does not contribute to the greenhouse effect.
·         It produces huge amounts of energy from small amount of uranium.
·         It produces small amount of waste.
·         It is reliable.
On the other hand, nuclear power is very, very dangerous. It must be sealed up and buried for many years to allow the radioactivity to die away. Furthermore, although it is reliable, a lot of money has to be spent on safety because if it does go wrong, a nuclear accident ca be a major accident.
People are increasingly concerned about this matter. In the 1990's nuclear power was the fastest growing source of power in many parts of the world.















12. SPOOF

Social function: To tell an event with a humorous twist. Tujuan komunikatif dari jenis teks ini adalah untuk menghibur pembaca atau mendengar dari cerita tersebut.

Generic structure:
1. Orientation (who were involved, when and where was happened). Seperti halnya jenis teks narasi lainnya, spoof text juga diawali dengan orientation yaitu bagian dimana penulis memulai untuk memperkenalkan cerita dengan pengenalan tokoh, latar, dll.
2. Events ( tell what happened in a chronological order). Pada bagian ini penulis menceritakan kejadian yang masih dalam kejadian wajar.
3. Twist (provide the funniest part of the story). Twist merupakan bagian teks yang menceritakan kebalikan dari kejadian wajar di bagian events. Twist merupakan bagian akhir dari spoof text yang menceritakan kejadian akhir lucu dan tidak disangka-sangka sebelumnya.

Language features:
-Use of connectives (first, then, finally)
-Use of adverbial phrases of time and place (in the garden, two days ago)
-Use of simple past tense (he walked away from the village)

Contoh:
The Blonde and the Lawyer
A blonde and a lawyer are seated next to each other on a flight from LA to NY. The lawyer asks if she would like to play a fun game.
The blonde, tired, just wants to take a nap, politely declines and rolls over to the window to catch a few winks.
The lawyer persists and explains that the game is easy and a lot of fun.
He explains, “I ask you a question, and if you don’t know the answer, you pay me $5.00, and vise versa.”
Again, she declines and tries to get some sleep. The lawyer, now agitated, says, “Okay, if you don’t know the answer you pay me $5.00, and if I don’t know the answer, I will pay you $500.00.”
This catches the blonde’s attention and, figuring there will be no end to this torment unless she plays, agrees to the game. The lawyer asks the first question. “What’s the distance from the earth to the moon?” The blonde doesn’t say a word, reaches into her purse, pulls out a $5.00 bill and hands it to the lawyer. “Okay” says the lawyer, “your turn.”
She asks the lawyer, “What goes up a hill with three legs and comes down with four legs?” The lawyer, puzzled, takes out his laptop computer and searches all his references, no answer. He taps into the air phone with his modem and searches the net and the library of congress, no answer. Frustrated, he sends e-mails to all his friends and coworkers, to no avail. After an hour, he wakes the blonde, and hands her $500.00.
The blonde says, “Thank you”, and turns back to get some more sleep.
The lawyer, who is more than a little miffed, wakes the blonde and asks, “Well, what’s the answer?” Without a word, the blonde reaches into her purse, hands the lawyer $5.00, and goes back to sleep.











13.  Anecdote Text

Definition and Social Function of Anecdote
Anecdote is a text which retells funny and unusual incidents in fact or imagination. Its purpose is to entertain the readers.
Tujuan komunikatif anecdote text adalah untuk menceritakan kejadian pada masa lampau yang bertujuan untuk menghibur pembaca atau pendengar dengan cerita yang tidak lazim atau yang dapat membuat orang tertawa.

Generic Structure of Anecdote

1. Abstract
Pada bagian ini, penulis akan memulai tulisan dengan mengenalkan sesuatu yang unik atau ganjil secara singkat sehingga mengundang perhatian pendengar atau pembaca dan membuat penasaran bagaimana itu bisa terjadi. Biasanya – walaupun tidak mutlak – penulis akan memulainya dengan mengajukan sebuah pertanyaan.

2. Orientation
Setelah mampu membuat pendengar atau pembaca penasaran, kemudian penulis akan mulai dengan memperkenalkan setting tempat, pelaku, waktu dari sebuah cerita. Bagian ini memiliki fungsi yang sama seperti pada Narration Text.

3. Crisis
Bagian ketiga generic structure dari anecdote text adalah Crisis. Setelah pada bagian abstrack penulis menceritakan hal unik secara singkat, pada bagian inilah kemudian penulis mempertegas keunikan dan keganjilan yang terjadi sehingga grafik curiosity (penasaran) pembaca mengalami peningkatan.

4. Reaction atau Incident
Pada bagian inilah penulis mengakhiri rasa penasaran akan hal ganjil atau unik dalam cerita tersebut dengan menceritakan bagaimana pelaku memecahkan masalah atau keganjilan yang terjadi. Dan pada bagian inilah biasanya pembaca atau pendengar mendapatkan pemecahan masalah secara menggelitik atau lucu.

5. Coda (optional/tidak harus)
Coda adalah kesimpulan yang bisa ditarik dalam cerita lucu tersebut yang biasanya akan mengundang tawa pendengar atau pembaca yang lebih besar lagi. Namun bagian generic structure anecdote text ini tidak selalu ada dalam cerita anecdote.

Language Feature of Anecdote
1.      Using exclamation words; it's awful!, it's wonderful!, etc
2.      Using imperative; listen to this
3.      Using rhetoric question; do you know what?
4.      Using action verb; go, write, etc
5.      Using conjunction of time; then, afterward
6.      Using simple past tense



example of Anecdote Text

It is bit difficult to find out some examples of anecdote text. Most texts available over the Internet which are labeled as anecdote just referring to funny story. Meanwhile, in term of text type or text genres, anecdote text is separated to spoof which has main element of funny thing. Actually the point of anecdote is the CODA (hikma), what do the participants learn from the series of event in the story. The following text is good example of anecdote. Take a look!


Snake in the Bathroom

How would you like to find a snake in you bath?

We had just moved into a new house, which had been empty for so long that everything was in a terrible mess. Anna and I decided that we would clean the bath first, so we set to, and turned on the tap.

Suddenly to my horror, a snake's head appeared in the plug hole. Then out slithered the rest of his long thin body. He twisted and turned on the slippery bottom of the bath, spitting and hissing at us.

For an instant I stood there quite paralyzed. Then I yelled for my husband, who luckily came running and killed the snake with the handle of a broom.

Anna, who was only three at the time, was quite interested in the whole business. Indeed I had to pull her out of the way or she'd probably have lean over the bath to get a better look.

We found out later that it was a black mamba, a poisonous kind of snake. It had obviously been fast asleep, curled up at the bottom of the nice warm water-pipe. It must have had an awful shock when the cold water came trickling down! But nothing to the shock I got! Ever since then I've always put the plug in firmly before running the bath water.



Announcement
 Announcement Text ialah sebuah penberitahuan tertulis yang ditujukan kepada masyarakat umum/kelompok tertentu yang berisikan informasi atau berita pemberitahuan
Tujuan Komunikatif Announcement
Teks ini berfungsi menyampaikan informasi tertentu kepada khalayak
Generic  Structure Announcement
1.The title or type of event
2.Date or time, place
3.Contact person







Short Massages
Short Massages adalah pesan yang dibuat karena kita tidak bisa bertemu langsung pada si penerima surat
Tujuan Komunikatif Short Massages
Menyampaikan sesuatu kepada orang lain agar orang tersebut melakukan sesuatu atau tidak melakukan sesuatu.


Advertisement Text
Tujuan teks iklan adalah untuk mempromosikan (to promote, to advertise, to persuade) jasa atau produk. Iklan pada umumnya yang sangat membujuk dalam kaitan dengan menarik pembaca itu untuk membeli produk mereka atau menggunakan jasa mereka.
Dalam rangka menarik pembaca bahasa yang digunakan iklan seharusnya:
•simple
•clear
•short
•attractive
•persuasive
•using slogan

Greeting Card
Greeting Card   adalah text yang berupa kartu ucapan yang diberikan kepada seseorang pada saat tertentu/mengalami peristiwa tertentu, Baik peristiwa yang menggebirakan maupun peristiwa yang menyedihkan.

Tujuan Penulisan
a. To congratulate/to wish: untuk menyelamati
b. To show sympathy: untuk menunjukkan simpatik/belasungkawa

Invitation
There are several meaning about Invitation:
 Invitation is a document, written or printed or spoken words, conveying the message by which one is invited.
 The act of inviting; the requesting of a person’s company; as an invitation to a party, dinner, or to visit a friend.

 Invitation is a way to invite someone or more to go to a place or to do something.


gunakan dengan bijak ya kawan, makasih. jangan lupa bantu share agar blog kami tetap bisa hidup. enjoy it ^_^




Demikianlah Artikel GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris

Sekianlah artikel GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel GENRE TEXT bahasa inggris lengkap dengan pengertian, tujuan, dan genericstructure dalam bahasa indonesia dan bahasa inggris dengan alamat link https://zorrd.blogspot.com/2016/06/genre-text-bahasa-inggris-lengkap.html

No comments

Powered by Blogger.